onsdag 14. oktober 2009

Sa-wat-dii-kha!!!

Da var jeg her! I Thailand!
Etter nesten to uker i landet, går det fortsatt opp for meg at jeg er her! Thailand! Det har vært så fjernt å langt borte så lenge, og nå er jeg her!

Allerede har vi fått opplevd og sett mye, det føler jeg ihvertfall selv. Etter noen travle å lange dager i Bangkok, reiste vi på leir til Pattaya med noen stipend studenter fra nord-øst Thailand. Denne stipend ordning fugerer slik at barn og ungdom kan søke om støtte til skoleskyss, skole-uniform, skolemat o.l. Av 47 påmeldte, dukket ca 27 opp, noe som ikke er uvanlig her i thaienes land. Vi besøkte standa på dagen, hadde litt bibel undervisning og lek tilslutt grillet vi reker å blekksprut under kokosnøtt palmene nede på standa som snacks på kvelden. For mange av ungdommen var dette dere første møte med havet! For oss som kommer fra Norge, med vår evig lange, og lett tilgjengelige kyststripe kan det være vanskelig å forestille seg.

Dagen etter kjørte vi tilbake til Bangkok, besøkte et akvarium og et viten museum, før vi tok fatt på den laaaange bussturen hjem. Vi snakkes tidenes buss! Har aldri sett maken; selve definisjonen på harry tror jeg jeg våger å si. Knall rosa, vifter i taket og karaoke på thai!

Bussen tok oss med opp til Pibun, hvor vi vaska oss etter den 12 timers lange kjøreturen. Frokos fikk vi servert frokos - Dette ble vårt første møte med finger mat. På menyen stod kylling/fisk og sticky rise. Sticky rise, er en litt fetere ris, den er klissete, noen om gjør det mulig å spise med hendene. En festlig opplevelse.

Videre gikk turen til Mukdahan, en liten by på grensa til Laos. Dette er en by som jeg føler jeg har sjangs til å klare å orientere meg i! Her ska vi være i en måneds tid å lære thai! Noe som jeg tror jeg kan bli en utfordring, spesielt med mitt språkøre ;)

Sånn! Det var en liten oppdatering fra Thailand. Oppdateringene kommer nok på løpende bånd - for nå er vi i gang!!! See ya!

3 kommentarer:

  1. Hei Mari. Det var kjekt å høre fra deg. Klem Nina

    SvarSlett
  2. NYYYYT MUKDAHAN! Heldiggris :)
    Lykke til, hils teamet ditt! Thai er morsomt!

    SvarSlett
  3. Hei vennen min

    Vi har høytlesning på bloggene dine=)
    Kjempekjekt å lese og se på bildene.

    Tante, Sindre og Silje

    SvarSlett